top of page

Dieselmoottorien kirottu kolmikko nimeltä AdBlue, EGR sekä DPF.

Vikavalo siellä taas loistaa kuin täysikuu. Lue tietopaketistamme mistä saattaa olla kyse.

Katsoaksesi palvelumme sinun autollesi, suosittelemme aloittamaan etusivulta.
Osa- ja varustetarpeissa, klikkaa tunnetulle "rautapuolellemme" ->  Futurez.Fi.

Jos et elä kivenkolossa, olet takuulla kuullut autoilijan kiroavan: DPF hiukkassuodatin on tukossa, EGR venttiili jumissa tai Adblue järjestelmä piiputtaa.

Kyse on järjestelmistä, joilla nykyaikaisen moottorin päästöt saadaan suodatettua pienemmiksi. Nämä ovat ikävä kyllä myös yleisesti alttiita vikaantumaan ja rajallisella käyttöiällä varustettuja. Asiaa ei helpota se, että näiden korjaus raapaisee usein lompakonpohjissa.

Asia ei kuitenkaan ole myöskään niin mustavalkoista kuin "essonbaarin kaasulenkkarit" kertovat. Nämä järjestelmät ovat ihan nokkelia keksintöjä - silloin kun ne toimivat oikein ja huolettomasti. Joitain vuosia sitten muodissa ollut poistaminen tai manipulointi huvin ja harrastuksen nimissä ei ole millään tapaa järkevää, eikä sellaista ajatusta nykypäivässä elävä autoalan yritys enää tuekaan.

Tässä pikalinkit mainittuihin vaivoihin artikkelissamme ->  EGR | DPF | ADBLUE

Mitä nämä järjestelmät tekevät ja miksi?

egr-valves.jpg

EGR kierrättää pakokaasua moottorin imuilmaan

 

Tehtävä

EGR eli pakokaasun takaisinkierrätys, johtaa nimensä mukaisesti osan moottorin pakokaasusta takaisin moottoriin menevän imuilman sekaan. Kierrätettävä määrä vaihtelee olosuhteiden ja kuormituksen mukaan, ja tätä säädellään ECUn ohjastamana EGR venttiilin kautta. Venttiileitä on sekä sähköisellä servolla että alipainekellolla toimivia.

Miksi? EGR ei ole lisätty konehuoneeseen vain koska valmistaja tykkää pultata kalliita komponentteja. Pakokaasu korvaa osan happirikkaasta imuilmasta, ja laskee palolämpötilaa sylinterissä sillä seurauksella että pakokaasun NOx typpioksidipäästöt vähenevät jopa puolella.

Jos autossa käytetään laadukasta ja oikean tyyppistä öljyä, eikä käyttö ole pelkkää parin kilometrin pätkäajoa - EGR ja muut järjestelmät hoitavat hommansa yleensä jopa useita satoja tuhansia kilometrejä. (Poislukien selkeällä tyyppivialla varustetut automallit)

Ongelmat
Kuten ylläoleva kuvakin kertoo, pakokaasun kierrätys se on likaista hommaa. Venttiili ja siihen liittyvät putket/kanavat likaantuvat käytössä. Ajan mittaan, tai käyttövirheen takia voi karstaa kertyä niin paljon että venttiili jumittuu ja lakkaa toimimasta. Tämä johtaa käyntihäiriöihin, vikavaloihin ja lopulta auton vikatilaan jossa moottoritehoa rajoitetaan. 

Suositeltavat korjaukset
EGR venttiilin voi puhdistaa jo hyvissä ajoin osana huoltotoimenpiteitä, ennenkuin ongelmiin ajaudutaan. Jos näin on jo käynyt, EGR venttiilin puhdistus ei ajamalla onnistu, mutta fyysisellä puhdistamisella kyllä. Tarpeen tullen venttiili tulee vaihtaa uuteen jos tilanne on päässyt liian pahaksi. Imusarjan voi puhdistaa / vaihtaa ja imukanavat voi muunmuassa rouhepuhaltaa puhtaaksi. 

EI-suositeltavat keinot
Tyypillisesti tehtävä "vippaskonsti" on EGR tulppaus, jossa pakokaasun kierrätys estetään asentamalla kanavaan metallinen peitelaippa ja sulkemalla venttiilin toiminta ECU asetuksista.  Huomioi, että tällainen on katsastuslaiton muutos - ja muualle imupuolelle kertynyt karsta ei tällä
 vielä korjaannu vaan rasittaa suorituskykyä ja taloudellisuutta yhä.

Yhteenvetona: Suosittelemme suhtautumaan EGR huoltokohteena muiden joukossa, ja ennaltaehkäisemään ongelmia.

DPF_filters.jpg
EGR

DPF suodattaa moottorin nokipäästöjä, autosi oma pölypussi.

 

Tehtävä

Voit ajatella DPF suodatinta ja sen kennoja kuin pölynimurin pussina. Moottorin tuottamat nokihiukkaset kerätään talteen, jotta ne eivät leviäisi lähiympäristöön jossa ne aiheuttavat todellisia haittoja niitä hengittävien terveydelle. Idea siis on hyvä, siihen asti kunnes tämä "pölypussi" täyttyy.

Moottorillasi on ässä hihassa DPF suodattimen puhdistukseen. Kun täyttöaste alkaa nousta liiaksi, käynnistetään ns. "poltto" eli regeneraatio. Moottori muuttaa säätöjä hetkellisesti siten, että pakokaasujen lämpötila saadaan nostettua tavallista korkeammaksi, ja nokihiukkasista suurin osa poltettua pois kennosta kuumassa lämmössä.

DPF käyttöiän kannalta on erittäin tärkeää käyttää vähärikkistä moottoriöljyä, joka kerryttää suodattimeen kuonaa vähemmän. On myös tärkeää että moottori ajetaan säännöllisesti kunnolla lämpimäksi, esimerkiksi pidemmällä maantietaipaleella. Pätkäajo ja kehno öljy kerryttävät nokea nopeammin kuin järjestelmä ehtii kennoa puhdistaa - ja soppa on valmis.

Vinkki: Myös monen sorttiset viat autossa voivat olla suodattimelle tuhoisia. Esimerkkinä päällä oleva vika EGR järjestelmässä, hehkutulpissa, ilmamäärämittarissa tai muussa komponentissa voi estää edellä mainitun "polton" tapahtumisen - ja taas on soppa valmis.

Ongelmat
Suodattimen täyttyessä, alkaa moottorin suorituskyky ja taloudellisuus kärsiä. Saatat huomata että autosi suorittaa regeneraatiota yhä useammin ja useammin. Polttotapahtuman voit havaita esim. korotetusta käyntinopeudesta, hassusta palaneen katkusta ja hetkellisesti kohonneesta polttoaineenkulutuksesta. Usein myös moottorin ääni muuttuu erilaiseksi, start/stop toiminnot kytkeytyvät pois päältä ja jäähdyttimen flekti saattaa jäädä hurisemaan pysäköidessäsi auton.

Suositeltavat korjaukset
Ajat muuttuvat, ja nykyään DPF voi huoltaa muullakin kuin rälläkällä ja romukopalla. Tarvikeosien saatavuus paranee pikkuhiljaa, ja DPF puhdistusaine sekä niin sanottu pakkopoltto saattaa auttaa toviksi. Tepsivämpi lääke on DPF pesu jotka ovat jo ihan järkevän hintaisia uusien menetelmien ansiosta. Kunhan suodatin puhdistetaan ajoissa, saadaan pesulla usein taas vuosikausiksi lisää käyttöaikaa kertaheitolla. 

 

EI-suositeltavat keinot
Olipa kerran ajanjakso, jossa autonomistajilla ja alan yrityksillä DPF poisto oli suorastaan trendinä ikäänkuin "ennaltaehkäisynä". Tässä ei ole juurikaan logiikkaa. Toimenpide on katsastuslaiton ja voi koitua kalliiksi mikäli pakon edessä joudutaan hankkimaan kokonaan uusi suodatin, pahimmillaan tuhansien eurojen hintaan. Lisääntynyt pakokaasun katku ei ole toivottu lisämauste sekään.

Yhteenvetona: DPF kannattaa puhdistaa aiemmin ennemmin kuin myöhään. Käytä laadukasta vähärikkistä moottoriöljyä ja aja kone lämpimäksi säännöllisesti. Virittäessäsi, valitse ohjelmoija joka ei tee rautalankavirityksiä tai "rolling coal" henkisiä huolimattomia savusoftia jotka rikkoisivat suodattimen ennen aikojaan. Pääkaupunkiseudun tienoilla DPF puhdistusta tekee mm. monien asiakkaidemme kehuma Dpfpuhdistus.fi - kannattaa kysyä tarjous!

Toimiva DPF suodatin EI ole este autosi moottorin optimoinnille, poikkeuksena äärimmilleen viritetyt harrasteautot joissa putkiston virtauskapasiteetti ylipäätään nousisi ongelmaksi. 

DPF
Adblue-jarjestelma.jpg

Adblue - vettä ja ureaa tankkiin, miksi ihmeessä?

 

Tehtävä

Adblue on ollut paljon otsikoissa, etenkin kun AdBlue hinta oli hetkellisesti korkealla ja ihmiset jo hamstrasivat ureaa kylpyhuoneen täydeltä kuin vessapaperia koronassa. Kyseessä on 2015 tienoilla yleistynyt järjestelmä, jossa deionisoidun veden ja urean sekoitusta ruiskutetaan autosi katalysaattoriin, kuumetessaan neste hajoaa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakin avulla NOx typpioksidit muuntuvat typeksi ja vedeksi, ja nämä päästöt laskevat merkittävästi jopa 2/3 aiemmasta.

 

Nippelitiedoksi, tämän reaktion nimi on selektiivinen katalyyttinen pelkistys - jonka englanninkielisestä versiosta joskus nähtävä lyhenne SCR saa alkunsa. Kuten tässä artikkelissa jo todettua, tämäkin järjestelmä on näinollen sangen nokkela - ainakin siihen asti kunnes vikavalo syttyy.

Ongelmat

SCR-järjestelmät ja niiden viat aiheuttavat toisinaan kauhua etenkin sen vuoksi, että nesteen loppuessa tai järjestelmän vikaantuessa - auto ei ennenpitkää suostu käynnistymään enää lainkaan. Tämä on elektronisesti estetty. 

Järjestelmä koostuu mm. tankista, pumpusta, tasoanturista, ohjausyksiköstä, lämmittimestä sekä suuttimesta jonka kautta seos annostellaan. Tyypillisiä vikoja ovat viallinen pumppu, rikkoutunut suutin, tai jäätymisen aiheuttama vika / rikkoutuminen. Kun tarpeeksi mennään pakkasen puolelle, tämäkin neste jäätyy ja alkaa kiteytyä jo -11C alapuolella. On helppo siis arvata miksi vikatilanteessa tämä on huono idea suljetussa järjestelmässä.

Suositeltavat korjaukset

Urea-järjestelmän suhteen ei kuljettaja voi juurikaan menoon vaikuttaa. Laadukkaan nesteen käyttäminen, ja tankin säännöllinen täyttäminen ovat käytännössä toimet joilla voit vikoja ennaltaehkäistä. Vikaantuessaan korjauksesta tekee kallista se, että monet valmistajat myyvät järjestelmät vain suurina kokonaisuuksina yksittäisien komponenttien sijaan. 

EI-suositeltavat keinot
Etenkin hinnan noustessa olivat järjestelmien poisohjelmoinnit kovasti esillä autoalalla. Poiskytkennässä Adblue toiminnot suljetaan, ja järjestelmää valvovat toiminnot mykistetään. Auto siis toimii kuin järjestelmää ei olisikaan. Ennenkuin ryntäät tällaisiin ratkaisuihin, muista että moinen toimenpide on vahvasti katsastuslaiton sekin, ja järjestelmän kytkentä myöhemmin takaisin käyttöön ei ole useinkaan helposti mahdollista. Komponentit menevät vailla käyttöä helposti huonoon kuntoon, ja aktivointi saattaa vaatia osien uusimisen. 

Yhteenvetona: Käytä laadukasta ja vuodenaikaan sopivaa Adblue nestettä, ja muista autoilijan iltarukoukset. Harkitse tarkkaan ennen järjestelmän ohittamista!

 

Heräsikö tästä tai muusta kysymyksiä? Vippaa meille viestiä chat-nappulan kautta, ja kurkkaa ohimennen millaisia apuja meiltä sinun autoosi löytyisi.

2023 Copyright © ECU Helsinki

ADBLUE
bottom of page